Pura Vida

4 oktober 2016 - San José, Costa Rica

Afgelopen zaterdag na wat vertraging in Cuba, aangekomen in El Salvador. Daar een uurtje moeten wachten op de volgende vlucht naar Costa Rica. Me behoorlijk beroerd gevoeld, maar alles is gelukkig goed gegaan en ben goed geland op Costa Rica. Ook de koffer was er redelijk snel en ook de chauffeur stond netjes te wachten. Toevallig moest hij ook 2 Duitse meiden ophalen, waarvan ik ’s ochtends in Havana afscheid van had genomen. Dus erg grappig om elkaar daar weer te zien.
Vervolgens een stukje moeten rijden naar Lourdes, een wijk aan de rand van San Jose. Aangezien het inmiddels 23uur was, kon ik weinig van de stad zien. Maar de 1ste indruk was dat het in ieder geval heel erg anders is dan in Cuba/Havana. Het verkeer was sowieso al een chaos….dat is wel gelijk met Havana, maar toch rijden ze daar wat gestructureerder, zelfs met die oude barrels. Ergens voelde het een beetje Amerikaans aan. Veel neon verlichting onderweg, een HomeDepot, een McDonald’s en zelfs een Hooters…. San Jose ligt ook op een heuvel, dus dat is ook een heel verschil met Havana. En…het is koud hier. Het was rond de 20 graden, dus dat was wel even wennen.

Uiteindelijk rond 00:15uur aangekomen in de casa, bij mijn gastgezin. Mijn ‘gastmoeder’ stond me op te wachten. Een groot huis met diverse kamers voor ‘logees’ en alles zag er gedateerd, maar erg netjes en schoon uit. Een eigen kamer met een normaal bed en eigen wc en douche en heerlijk koel (zelfs geen airco en ventilator). Na een limonade rond 0130uur eigenlijk in bed. Erg brak en wat lag dat bed dus heerlijk 

En toen….lazy Sunday. Heerlijk….rustig hier, geen harde muziek, geen getimmer, niet 10 mensen continue om je heen. Bijna 2uur aan tafel gezeten voor het ontbijt met Nidia en Kai. Nidia is de gastvrouw en woont samen met haar man Gilberto in dit huis. Ook 1 van hun 5 kinderen woont hier. Nidia en Gilberto zijn 82 en 84 jaar oud maar erg kwiek. Kai is net als ik een bezoeker. Een Duitser (ja, echt kei veel Duitsers hier) die een paar maanden in Costa Rica is. In de middag kwam er nog een andere vrijwilligster, Katharina, uit Oostenrijk. Zij verblijft hier 3 maanden en gaat dan door naar Guatemala.

We zijn smiddags alleen even naar de supermarkt geweest. Verder genoten van een late lunch, m’n koffer uitgepakt, zitten kletsen (in het Spaans, Duits en Engels….) en vroeg het bed in.

Vanochtend naar de CRLA gegaan. Dat is de Costa Rican Language Academy, onze hoofdorganisatie hier. Zij coördineren de Spaanse lessen en het vrijwilligerswerk. Daar een voorlichting gehad over de projecten. In eerste instantie had ik willen kiezen voor een dierenproject, maar vanwege diverse redenen ‘moeten’ kiezen voor een sociaal project. Ik zou op een school vlakbij mijn casa komen te werken. Maar….qua Spaans had ik al een beetje m’n twijfels en qua project ook, dus hierover gesproken en aangegeven dat mijn wens toch meer een dierenproject zou zijn.

Je kunt hier uit diverse projecten kiezen, sociaal of natuur. De sociale projecten zijn voornamelijk gelegen in San Jose. De natuurprojecten zijn veelal aan de kust en hebben veel te maken met schildpadden. Het patrouilleren op het strand zodat de eieren van de schildpadden veilig zijn. Dat zag ik mezelf niet echt doen, maar wel bijvoorbeeld werken in een dierentuin. Met de organisatie in NL was ik daar niet echt uitgekomen, dus zou ik naar school gaan, maar vanochtend werd er toch een interessante optie geboden.

Dus….morgen vertrek ik weer uit San Jose en ga ik naar het noorden. Ik ga naar het Wildlife Rescue Center La Marina in Ciudad Quasada, http://www.zoocostarica.com. Even een heel ander plan dus dan gedacht, dus ik ga zo m’n koffer maar weer inpakken. Morgenochtend vertrek ik om 07:15uur en hoop ik smiddags daar aan te komen bij een ander gastgezin. Dus later deze week meer nieuws over m’n verblijf daar. Erg veel zin in en erg prettig (denk ik) om heerlijk buiten te zijn en niet continue in de stad. En op 29 oktober ben ik weer terug in San Jose en heb ik ’s avonds een date….

Hasta luego mis amigos!

1. Patty & Erwin:
    Klinkt leuk Fem. Veel plezier met de beestjes
  2. Nicole:
    Hoi Femke,
    Het blijft een avontuur in een avontuur! Zo te lezen een een hele ervaring die neemt niemand je meer af neemt! Stoer dat je dit bent aangegaan. Veel plezier bij je volgende project!
    Veel liefs uit Twente.
  3. Dennis:
    Hoi Femke
    Dit is de eerste versie van je reis verhaal die ik lees (heb nog wat in te halen). Maar het klikt echt heel gaaf. Hopelijk is het ook zo gaaf. Suc6 met stallen mesten Ben benieuwd naar je ervaring in de dierentuin. Zwemmen met de dolfijnen is altijd (dol)fijn
  4. Sonja:
    4 oktober 2016
    Change of plans! Maar wat leuk. Heb je de hele familie zo'n beetje vooraf zitten "bestuderen"...nu op naar een nieuw gezin en een geweldig avontuur.
    Geniet ervan meis! xx
  5. Kees:
    4 oktober 2016
    Hartstikke leuk voor je. Ander land en andere cultuur zal wel snel wennen. Zoals gezegd ik zie uit naar mooie foto. Veel plezier en vooral genieten. En voor je het weet is het 29 oktober.
  6. Marlies:
    5 oktober 2016
    Wauw! Klinkt gooooeeed. Missen je, maar daar is het mooi, veel succes en benieuwd wat je meemaakt! Succes
  7. Ilvie:
    6 oktober 2016
    Gave Job!
    Heel veel plezier tussen de diertjes.
    Hopelijk is het nieuwe gastgezin leuk.
    Xxxxx
  8. Tamara:
    7 oktober 2016
    20 graden koud. Hahahaha. Ik lig met een dekentje, huisbroek en lange mouwen op de bank en heb t koud. Ín huis nu 19 graden. Toch maar verwarming aan.

Wat spannend zon switch op het laatste moment. Ben benieuwd hoe het bij je volgende gezin en bij je vrijwilligerswerk is. Zet m op!