Amor, mucho, bueno, feliz, pura vida…..todo esta bien!!

6 november 2016 - La Fortuna, Costa Rica

Wat gaat de tijd toch snel…. Een goeie week geleden zat ik vol spanning te wachten op de komst van Pat en nu hebben we alweer diverse dingen samen ondernomen. Even terug naar vorige week zaterdag: om 2130uur een taxi gepakt naar het vliegveld en daar met een bordje, als een echte tourguide, op Pat gewacht. Gelukkig duurde dat niet lang, want pfiew, ik was gewoon ‘zenuwachtig’. En toen ie door de deur heen kwam, volgde er zo’n ‘Robert ten Brink’ momentje…. Ik sprong in z’n armen, we kusten elkaar, we lieten een paar tranen en toen moesten we erg lachen. Die meneer naast ons vond het in ieder geval ook erg vermakelijk en lief .

De zondag was een perfecte dag om bij te kletsen, aangezien het regenseizoen z’n sterke kant liet zien die dag. Het was raar om de afgelopen 2 maanden de info alleen via whatsapp te delen dus erg fijn om weer live met elkaar te babbelen. Ok…genoeg over de liefde….we gaan door over Costa Rica.

Maandagochtend zijn we om 05uur vertrokken voor een trip naar Tortuguero, een national park aan de oostkust van CR. Eerst met de taxi naar een hotel voor de pick-up, toen door met een taxibusje de stad in voor het volgende pick-up punt en daar overgestapt in een grote bus. Vervolgens met zo’n 25 man op pad. Het duurde even voordat we San Jose uit waren, maar eenmaal eruit verliep alles prima. Onderweg even gestopt voor een vroege lunchpauze en daar een prima buffet genuttigd. Vervolgens door naar de ‘haven’. De weg ging al snel over van asfalt naar kiezel en ik kan je verzekeren, met een grote bus ga je dan niet echt snel en wordt het comfort ook iets minder…. Maar rond 11uur bij de ‘haven’ waar we met een boot naar het hotel gebracht zouden worden.

Na een uurtje varen, onderweg al mooie dingen gezien, aangekomen in het hotel, de Evergreen Lodge. Huisje nr 28 en erg mooi gelegen. Midden in het regenwoud, met apen in de bomen, en andere beesten die ik toen nog ff niet wilde weten…. Uiteindelijk hebben we ook maar de klamboe opgehangen, vanwege de kikkers, krekels en andere insecten…. We hebben ‘s middags nog een vaart naar het plaatsje gemaakt en daar even rondgelopen.

De volgende ochtend zijn we om 0530uur gaan kajakken door de waterstraten. Erg bijzonder, met kaaimannen om ons heen (best laag zo’n kajak in het water en die kaaiman was best dichtbij….), diverse verschillende apen, otters, ijsvogels en nog diverse andere vogels. Ook smiddags een rondvaart gemaakt met een gemotoriseerde boot dus daar wel foto’s kunnen maken, aangezien ik ‘s ochtends in de kajak ‘druk’ was. Ook nog wezen zip-linen, maar dat was minder spectaculair dan verwacht. Het meest spannende aan de trip voor mij was de trap omhoog de boom in (echt heeeeel steil) en de bruggen. Ja, Tortuguero was erg mooi, absoluut een aanrader. Als je iets eerder gaat, zit je in het schildpadden seizoen, die was nu net voorbij. Maar hopelijk gaan we die aan de westkust zien.

Op woensdag zijn we weer terug gebracht naar San Jose. Via het vliegveld naar ons hotel en een zeer net hotel zonder beestje, maar ook wel met een prachtig uitzicht. Nou ja….als die laaghangende bewolking er niet was, kon je het dal erg mooi zien. Even bijgekomen van de trip en prima gegeten in het hotel.

De volgende ochtend was het dal gelukkig wel zichtbaar…. Onze huurauto werd afgeleverd in het hotel, dus dat was erg prettig. Vervolgens op pad met onze Daihatsu Bego, een prima wagen. Het volgende hotel lag wat dichterbij dan gedacht, dus al snel daar en gelukkig konden we ook gelijk inchecken. Dus spullen in de kamer en op naar de watervallen La Paz, vlakbij de vulkaan Poas. Eerst helemaal onderaan wezen kijken met onze eigen auto. En al erg indrukwekkend. Daarna maar eerst even geluncht en toen door naar het park. De entree was toch wel ff iets duurder dan gedacht, $ 40 pp, dus dat was wel ff schrikken, maar het is hier sowieso niet goedkoop. De prijzen liggen redelijk op NL niveau en de toegangsprijzen en prijzen voor tours zijn hier echt flink. Maar goed…het park in dat er erg mooi bij lag. Diverse flora en fauna bewonderd en door naar het ‘watervallen pad’. Langs een 5-tal watervallen gelopen, erg mooi en indrukwekkend. Beneden aangekomen werden we met een shuttle busje weer naar de ingang gebracht.

Vrijdagochtend zijn we rond 0830uur naar de vulkaan gegaan aangezien geadviseerd werd om vroeg te komen ivm het beste zicht. Om 09uur in het park en wandelend naar het uitkijkpunt van de vulkaan en toen we daar aankwamen…..een grote mistbank, dus echt niks maar dan ook echt niks te zien. Dus ja…maar de wandeling gemaakt naar het meer dat iets verderop lag, want daar had je ook een mooi uitzicht. Na een pittig half uurtje aangekomen bij het meer. Helaas net zo’n mistbank als bij de vulkaan, dus ook hier weinig te zien. Besloten om weer terug te lopen naar het begin en in het restaurant maar even wat te gaan drinken. Het was inmiddels al wel weer gestopt met regenen, dus dat was prettig. Na een klein uurtje maar weer een poging wagen en die werd beloond gelukkig. Een prachtig zicht op de vulkaan en een mooi gezicht hoe de wolken er overheen trokken. Nadat we de vulkaan goed in ons op hadden genomen, toch maar gegaan, aangezien het bordje vermeldde dat je er niet langer dan 20min mocht blijven….met/zonder mist….

In het plaatsje Grecia in een mall geluncht. Het plan was in het stadje, maar uiteindelijk was dit wel een goede keuze, aangezien het buiten flink aan het onweren en het regenen was. Door naar Sarchi en Zarcero waar we nog even gestopt zijn. Uiteindelijk om 17uur aangekomen bij ‘mijn huis’ (vlakbij Ciudad Quesada). Leuk om Pat te kunnen laten zien waar ik gezeten heb en bij wie. ‘s Avonds gezellig gegeten met Roy en Mery en stroopwafels, hagelslag, jonge jenever en pepernoten uitgedeeld.

Zaterdagochtend nog een poos met ‘papa Roy’ zitten babbelen maar toen moesten we toch echt afscheid nemen. Erg jammer, maar wie weet, als ik ooit terug ga, heb ik een goed adres . Door naar de zoo om Pat ‘mijn werk’ te laten zien. Ook daar uiteindelijk afscheid genomen van Mery en de rest, helaas waren de vrijwilligers vrij dus die niet meer gezien. In Agua Zarcas geluncht en daarna door naar La Fortuna.

Inmiddels in een prima hotel waar we een upgrade kregen naar een ruimere kamer, dus nu in een soort appartementje, erg prettig. Ook hier nog veel bewolking gehad dus de vulkaan Arenal is voor Pat helaas nog niet volledig zichtbaar geweest. Al wel hebben we hier onze was gedaan, lekker gegeten en hebben we vandaag 2 activiteiten gedaan.

Vanochtend zijn we weer wezen zip linen. Erg gaaf dit keer, 12 zip lines, waaronder ook over de La Fortuna waterval. We zouden ook daar kunnen zwemmen maar de dame bij de organisatie vertelde dat we dan eerst 5km moesten wandelen. En het was niet 5km over een stukje geasfalteerde weg…..dus besloten na de zip line naar het hotel te gaan en eerst te gaan lunchen. Na wederom een tropische regenbui, naar een national park gegaan, waarbij we beter naar de waterval konden lopen. We hoefden alleen maar 500 treden naar beneden te lopen om bij de waterval aan te komen. Heel erg gaaf!! Een enorm gebulder, wat een kracht. En dat was ook te merken toen we in het water lagen. Er stond erg veel stroming, dus je moest goed opletten. Na een paar fotomomentjes zijn we naar de andere kant, een soort ‘pierebadje’ gegaan om daar nog ff relaxed van de waterval te kunnen genieten.

En nu….nu zit er alweer een week op en gaat de tijd echt snel. Ik denk in ieder geval nog even niet aan thuis en ga ook zeker (nog) niet aftellen. Er werd vanmiddag gevraagd of ik eventueel een maandje langer wilde blijven en ik moet zeggen……. Wij gaan op zoek naar iets te eten, misschien iets met rijst en bonen…..in ieder geval een cocktail om weer een mooie dag af te sluiten. Pura vida!!!

1. Sonja:
    7 november 2016
    Mooie herinneringen maken samen ....toppers!
    En een maandje langer? Nee hè ;-)

Kus van de paarse schoentjes
  2. Marlies:
    7 november 2016
    Hallo tortelduifjes, Wat veel gezien! Echt super veel, heerlijk om het samen te delen. Dus dat met volle teugen genieten dat lukt goed, en wat sportief! Als je er een maand aan kunt plakken is dat leuk! Hier is het koud en nat en echt geen zip line te zien. Of we moesten er zelf een maken. Knuffels!
  3. Kees:
    7 november 2016
    Ik ben jaloers, het kwijl loopt nu al uit mijn mond.
  4. Hetty:
    7 november 2016
    Wat fijn om elkaar weer te zien. Enjoy!
  5. Miranda:
    8 november 2016
    Ha Fem en Pat!

Groot gelijk dat jullie samen een hoop ondernemen en lekker genieten. Stoer dat je hebt geziplined!! Dat kajakken bij Torteguero lijkt me ook heel gaaf! Lekker genieten van de oerwoudgeluiden en vooral van de krekels, die zul je wel genoeg horen daar. Maak er iets moois van en ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag! xx