Amo y odio viajar (I love and hate to travel)

2 oktober 2016 - San José, Costa Rica

Ik snap natuurlijk waarom ik reis….Het is bijzonder om veel van de wereld te kunnen zien en de verschillende culturen mee te maken. En hoewel ik Nederland echt een heel fijn thuisland vind, is het erg waardevol om ook andere delen van de wereld te kunnen ontdekken. Maar… (of beter gezegd en…) ik ben er inmiddels wel achter dat ik geen reisleider ga worden, althans niet in het buitenland. Wat een drama dat reizen…. En echt niet dat ik iets mag klagen hoor, want ik heb iedere keer een prima maatschappij gehad en er is niet veel fout gegaan, maar de ‘hassle’…. En ik heb letterlijk en figuurlijk last van reisziekte.

Afgelopen woensdag voelde ik me al niet super. Doordat ik slecht sliep in de casa voornamelijk vanwege de herrie en het warme weer, had ik al een redelijk gevoel van slaapachterstand. Doe daar nog een beetje inspanning bij, vrouwelijke ongemakken, een zere keel en opgezette klieren en je hebt een goeie mix om je behoorlijk belabberd te voelen. En dan moet je dus nog gaan vliegen. En ja, daar zit natuurlijk ook was spanning bij, dus pffff….nope….reizen is niks voor mij.

Het is waarschijnlijk wel iets dat ook een beetje bij mij hoort, die (reis) spanning. De spanning voor het onbekende, iedereen heeft dat wel denk ik. Helaas slaat het bij mij net iets te veel (naar mijn zin uiteraard) op m’n lijf. Afgelopen jaar naar Portugal, snot verkouden in het vliegtuig….En ik kan m’n oren altijd al moeilijk klaren. In 2009 vanwege vertraging met nieuwjaarsnacht vanuit Gambia hondsberoerd in het vliegtuig. In 2011 net uit het vliegtuig uit India, al overgevend naar P3 en dan was er ook nog de schurft uit Thailand in 2006. Maar goed, ik heb in ieder geval nog nooit m’n been gebroken met skiën ofzo. Mijn zitkussen heb ik wat aangepast zodat ie beter in een vliegtuig of busstoel past en heb ik altijd een extra trombosekous mee. En tot nu toe nog altijd gelukt.

M’n lijf houdt me vaak tegen (of beter gezegd, mijn gedachten in de greep) en ik vind het erg lastig om de juiste balans te vinden, aangezien het de ene dag ook beter gaat dan de andere. De afgelopen weken waren dan ook best pittig en zoals ik nu merk was het wellicht net iets teveel. Ik ben heel benieuwd hoe de balans de komende weken zal zijn. Meestal ben ik niet zo trots op mezelf, maar inmiddels vind ik mezelf wel heel stoer dat ik dit avontuur ben aangegaan ondanks dat het niet altijd lukt zoals ik gehoopt had.

Inmiddels hang ik in de lucht boven Costa Rica. Als ik geland ben dan hopelijk snel de koffers en dan word ik naar mijn gastgezin gebracht. Ik ben heel erg benieuwd wat de komende maand gaat brengen, zowel bij ‘mijn’ familie, als bij het vrijwilligerswerk en ook hoe ik San José zal ervaren. Maar daarover lezen jullie in het volgende blog lieve volgers.

Mede namens de hele bemanning wens ik u een fijne dag. Cabin crew, prepare for landing.

Liefs vanuit San José, Costa Rica

1. Marte:
    2 oktober 2016
    Dikke knuffel lieverd!!! We hebben het vaak over je lijf en de ongemakken gehad en hoe je dit zou gaan ervaren tijdens je reis en ik ben super trots dat je dit avontuur gewoon bent aan gegaan ik zou het niet durven! Hoop dat je snel wat rust hebt en bij kunt komen van de reis. Have fun bij je volgende avontuur! Xxxx
  2. Lieke:
    2 oktober 2016
    Welkom in Costa Rica! Succes met deze uitdaging en hopelijk meer (nacht)rust zodat je jezelf ook weer wat kunt opladen. Ik ben benieuwd hoe het daar is, dus wacht vol spanning op je nieuwe verslag...
  3. Hetty:
    2 oktober 2016
    Niet zo trots op jezelf meestal? Ach meisje toch. Ik vind je een kanjer. Zelfs als je niet reist.
  4. Henk en Corry:
    2 oktober 2016
    Ook wij vinden het super stoer en we zijn ook apetrots op je. Veel plezier in Costa Rica.
  5. Tamara:
    2 oktober 2016
    Deel twee van je grote avontuur. Ik vind het echt bewonderenswaardig.
    Hopelijk geniet je van costa rica. Je onderkomen zag er in ieder geval goed uit.
  6. Patty & Erwin:
    Trots op je Fem!
  7. Kees:
    2 oktober 2016
    Ja Femke, dat is natuurlijk niet leuk die ongemakken tijdens het reizen. Maar wel erg goed van je dat je er zo mee omgaat. Dapper om door te gaan en veel te zien van deze mooie wereld waarop wij leven. Geniet van Costa Rica, ben benieuwd want dit staat voor ons ook nog redelijk hoog op het lijstje waar wij naar toe willen.
  8. Maarten:
    2 oktober 2016
    Ik vind je een topper. Af en toe in de spiegel kijken kan geen kwaad. Geniet van je reis en van de ontmoetingen. Toi toi toi
  9. Ilse:
    Avontuur deel II.
    Benieuwd welke dingen je mee gaat maken Fem!
  10. Sonja:
    3 oktober 2016
    Jij bent echt wel stoer!!!
    Blijf genieten meis, ondanks de ongemakken.
    Kus vanaf kantoor, met elke dag hetzelfde saaie uitzicht ;-)