La música de Cuba

10 september 2016 - Havana, Cuba

Een week inmiddels in Havana…..en weekend, dus even ‘bijkomen’.

Gisteravond zijn we naar een ‘disco’ club geweest, volgens mij zo’n beetje de enige hier. De rest zijn nl voornamelijk salsa plaatsen. Het fijne aan Havana is dat je overal muziek hoort. Uit veel huizen komt regelmatig een swingende salsa deun. Ik verblijf in het oude centrum, dus daar wordt er nog extra veel muziek gemaakt, maar voornamelijk voor de toeristen. Afgelopen vrijdag waren we naar een bar aan de haven, waar je in de openlucht kon dansen. Een paar tafels, stoelen en een dansvloer en het lijkt hier echt een feest. Als vrouw zijnde, ga ‘in de hoek staan’  en wachten tot je gevraagd wordt door een Cubaan. En dan gewoon dansen….mee gaan op het ritme.

In de ochtend zijn we naar het strand geweest voor onze Spaanse les. Tja….na 3 woorden lag iedereen in de zee….We hebben ma-vr tussen 09-12uur les en ik zeggen tussen want van 9-12 helemaal is hier blijkbaar toch wel erg lang….op zich erg jammer, want ik kan die tijd goed gebruiken, want op zich gaan ze best wel snel door de stof heen. En van NL vertalen naar EN en dan naar ES….soms best uitdagend. We zitten hier ook niet in een klaslokaal, maar op het terras hier in het hostel. Dus ook iedereen komt voorbij, kletst met elkaar….

We hebben inmiddels 3x een culturele tour gehad. Helaas ben ik niet zo goed in het onthouden van alle namen waar we geweest zijn. Maar inmiddels door stukken van de oude stad, Chinatown en het fort aan de haven. Mooi om te zien en zeker leuk om te doen. De andere 2 middagen hebben we dansles gehad. Het leuke is dat iedereen een eigen danspartner heeft, dus dat is wel prettig. Volgende week een keer een extra les boeken, want ja het dansen….dat is toch wel weer erg gaaf.

Veel mensen zeiden toen ik naar Cuba ging, dat men benieuwd was hoe het nu is nu de band met de USA verbeterd is. Ik zie nog weinig verschil….en de meeste Cubanen ook nog niet. Pas sinds 2 weken kunnen Amerikanen rechtstreeks hier naartoe vliegen. Wellicht in een paar jaar, maar zo snel gaat het hier dus niet. En als ik kijk naar de keer dat P en ik hier waren, in 2008, is er inderdaad nog maar weinig veranderd. De auto’s zijn in ieder geval nog steeds mooi en oud. De gebouwen vallen nog steeds uit elkaar….hoewel ze inmiddels misschien iets meer proberen op te knappen.

Het gevoel dat ik had in 2008 is inmiddels wel iets veranderd. Geloof me, het is absoluut een erg mooie en bijzondere stad, maar na een week heb ik het wel gezien eigenlijk…. Het is een combinatie van dingen. Het hostel waar ik zit is prima. Allemaal voor Cubaanse begrippen netjes. Het eten is ook prima, we krijgen ontbijt/lunch. Maar inmiddels verlang ik toch al wel naar m’n boterham met pindakaas ipv een droog getoast broodje en/of bonensoep met rijst en taai vlees. Savonds is het zeker niet culinair dus een sandwich of pizza is redelijk standaard.

De groep mensen waar ik mee verblijf is prima, maar helaas is de klik niet echt aanwezig. Ik probeer dus nog steeds mn draai te vinden maar tot nu toe helaas nog niet echt gelukt. Het lijkt hier soms een beetje een studentenhuis (denk ik) en ja….dat hoeft van mij niet echt. Ik ben dus wat meer op mezelf aangewezen en dat is toch iets dat ik lastig vind. Niet dat ik mezelf niet kan vermaken, maar vind het toch leuker om met meerdere de stad te ontdekken dan in m’n eentje.

Het weer moet ik ook echt aan wennen. Als je hier je kamer uitloopt, sta je gelijk in een sauna. Gisteravond in de dancing was ik aan het eind ook echt drijfnat. Maar dat heeft iedereen hier, dus niemand vind dat vies (behalve ‘wij toeristen’). En over vies gesproken….tja….dan loop je op straat en een kleine jongen van rond 4 jaar moet plassen, dus ja….dan doe je dat gewoon op straat. Alles leeft hier echt op straat. En hoewel er hier dus veel hang jongeren/ouderen zijn, is het wel erg veilig. De meesten mannen roepen/fluiten wel, maar dat moet je voornamelijk negeren en doorgaan.

Dus ja, mijn gevoel tot nu toe wisselt….ja, het is een bijzondere stad, zijn bijzondere mensen, de zon is fijn en tegelijkertijd erg heet, het Spaans is echt erg leuk en pittig, de danslessen zijn super! Ik moet m’n weg nog zien te vinden en ondanks dat het nu nog niet helemaal top is, zal het vast goed komen. Ik hoop in ieder geval komende week flink te kunnen oefenen met m’n Spaans en de salsa. Vrijdag gaan we naar Vinales, dus wel zin om even uit de stad te gaan.

Fijn weekend allemaal en chao!!
Liefs uit Havana

1. Tineke DW:
    10 september 2016
    Kan mij een beetje indenken hoe je je voelt maar het wordt vast wel beter! Geniet vooral van de zon en de relaxte cultuur!
  2. Marte:
    10 september 2016
    Fijn om je verhaal te lezen lieverd. Hou je koppie op en de tijd zal t leren. In ieder geval fijn dat je weer aan het dansen bent! Lekker genieten van alle leuke dingen daar en ik ben benieuwd naar je Spaans over een paar weken! Hou je haaks en keep on smiling! Dikke knuffel van ons beiden, nu vanuit Enkhuizen xxxxxxx
  3. Hetty:
    10 september 2016
    Dat het allemaal niet gemakkelijk is, dat lijkt me best logisch. Alleen daarom al vind ik het superstoer dat je dit onderneemt!
  4. Ruud Thijssen:
    10 september 2016
    Succes en veel plezier Femke! Het zoeken naar de nieuwe werkelijkheid gaat altijd met kleine stappen. En dat lukt jou ook
  5. Sonja:
    10 september 2016
    Lieve Fem, weer prettig om een stukje te lezen. Alles is daar anders dan thuis, maar dat maakt t ook weer bijzonder. Die klik komt vast ook wel en anders is het nog stoerder om je daar "op eigen houtje" te redden. You go girl! Leuk dat je weer aan t dansen bent!! Komen die zumba lessen goed van pas ;-) xx
  6. Patty & Erwin:
    11 september 2016
    Hoi Fem, blijf het moedig vinden van je hoor. Ben er van overtuigd dat je je draai nog wel gaat vinden.
  7. Kees:
    11 september 2016
    Hoi Femke, begrijpelijk dat je je draai nog niet gevonden hebt. Andere cultuur en gewoontes, andere taal en betekemissen. Maar het gaat jou lukken daar ben ik van overtuigd. Je bent een doorzetter. En al die reactie moeten je een beetje het gevoel geven dat wij meeleven hier in het tropische Nederland. Mooie foto's. Geniet en veel plezier.
  8. Anne Marie:
    11 september 2016
    Komt vast goed! Veel plezier!
  9. Miranda:
    Lieve Fem,

Misschien moet je jezelf even wat tijd gunnen om te wennen aan alle nieuwe dingen in een nieuwe omgeving. Goed om te lezen dat je al veel ondernomen hebt in die eerste week. En groot gelijk dat je lekker meer gaat dansen, superleuk! Kun je de "Clyde-moves" toepassen, haha. Ik hoop dat de Spaanse lessen een beetje meer inhoud gaan krijgen, maar jou kennende ga je op je doel af en dat is Spaans leren! Hou je haaks! PS. Ik moest even lachen toen ik las dat je de bonensoep met rijst al beu was,haha en dan moet Costa Rica nog komen :) !!
    Liefs!
  10. Marlies:
    11 september 2016
    Hi Femke, knap van je! Het is fijn te lezen wat je meemaakt. Begrijpelijk dat het hier en daar te wensen overlaat, laat je niet tegenhouden. Jouw ervaring en positiviteit zijn heel veel waard. Je pakt toch de leuke dingen mee. Van hier uit alle steun en bewondering. Succes lieve schat! Dance baby dance groetjes, Marlies
  11. Lieke:
    11 september 2016
    Ik kan me heel goed voorstellen hoe je jezelf voelt, daarom ook zo knap dat je dit 'gewoon' in je eentje doet! Jammer dat er niet echt een klik is met de anderen, maar jij, als doorzetter, komt er wel. Geniet van de fijne danslessen, de zon en lieve Cubanen. Liefs JL xx
  12. Rosina de Koning:
    Lieve Femke,
    Een mooi verhaal. Je zit duidelijk ook nog midden in het acclimatiseringsproces. Heel begrijpelijk allemaal. Heb vertrouwen in jezelf.
    We denken aan je en kijken zeker weer uit naar je volgende verhaal.
    Een hele goeie week toegewenst.
    Lieve groet, ook van Henk,
    Rosina
  13. Anneke:
    12 september 2016
    Hou vol komt goedP+a
  14. Brigitte:
    14 september 2016
    Hoi Femke, wat is het toch leuk om je verhalen te lezen. Ik heb bewondering voor je instelling en doorzettingsvermogen en heb er alle vertrouwen in dat het allemaal goed komt. Succes met de Spaanse lessen en geniet van 't leven daar!
  15. Tamara:
    21 september 2016
    Hoi Femke

Kan me zo indenken dat je het lastig vindt om je draai te vinden. Het is ook niet niks. Ander land, andere mensen, cultuur, taal, eten, alles. Ik zou het avontuur niet eens aan durven gaan. Geef jezelf de ruimte. En geniet van het dansen. Kun je daarna aan mij les geven.