Sri Lanka - Colombo

19 maart 2018 - Wattala, Sri Lanka

Maandag 19 maart, dag 14

De fietstocht die Pat gisteren gemaakt heeft viel enigszins tegen. En helaas, ondanks flink smeren, nog extra gekleurd dus de een koud biertje ging er wel in. In de tussentijd heb ik me prima vermaakt met de eekhoorns en de zonsondergang. Na nog een verfrissende duik kwam de fietsclub weer terug en naar een drankje aan de poolbar zijn we gaan opfrissen en dineren. Aangezien we het zat waren van de warmte, om 22u op bed.
Vanochtend om 0730u nog een paar baantjes en daarna de koffers inpakken en ontbijten. Om 0930u werden we opgehaald door de Nalin2 en zn team. Weer even wennen zo’n nieuwe reisgids, maar goed, het was maar voor een dagje.
Na een drukke ochtendspits kwamen we om 11u aan bij het onafhankelijksmonument. Daar wat foto’s en plaspauze en weer door. De volgende stop was bij een oud gebouw, omgebouwd tot een soort van shopping centre, de Dutch Hospital. Van daaruit mochten we zelf de stad nog wat verkennen. Aangezien we onderweg wat drukke straatjes hadden gezien, wilden wie daar graag even heen. Te voet was te ver, dus dan een tuktuk. Aangezien we het gevoel hadden ontzettend te werden afgezet én ze wilden ons langs diverse shops brengen, toch besloten wat rond te gaan lopen.
Bij diverse winkeltjes even naar binnen en genoten van de bedrijvigheid op straat. Ook erg mooie koloniale gebouwen tussen de vervallen huizen en winkels. Om 1345u moesten we weer bij de bus zijn, aangezien we om 14u een high tea hadden.
In één van de duurdere hotels in Sri Lanka, het Cinnamon hotel, kregen we buiten, onder het genot van een fijne rioollucht, een uitgebreide high tea. Een rustige plek in de stad met uitzicht over een stadsmeer.
Om 15u weer door de drukte van de stad. Er wonen 3 miljoen mensen in Colombo, totaal in Sri Lanka 22 miljoen. Er rijdt op weekdagen zo'n 300.000 gemotoriseerde voertuigen door de stad, waarvan 12.000 bussen. Totaal in Sri Lanka zijn er 1,2 miljoen tuktuks geregistreerd….
Om 16u in het eerste en laatste hotel. Hier nog even zwemmen, opfrissen, eten en dan naar het vliegveld. En dan morgen van gevoelstemperatuur +39 naar -2…..dat zal ff wennen worden….

Terugblik

De dag dat wij vertrokken naar hier, 6 maart, werd hier de noodtoestand uitgeroepen. Bij het inchecken op Schiphol vernamen we dat dus benieuwd wat we konden verwachten. Hetgeen wij ervan meegekregen hebben is de social media blokkade en extra beveiliging maar verder niets. Inmiddels is alles weer normaal en is afgelopen zondag de noodtoestand opgeheven.
Bijzonder dat dit land tot 2009 in oorlog was. Een hevige strijd die volgens onze reisgids om ‘niks' ging (is dat met alle oorlogen niet zo….). Er is in de afgelopen 9 jaar heel veel aan de weg getimmerd in dit land (letterlijk en figuurlijk). En zeker in de grote steden is dat te merken. Gebouwen worden gerenoveerd, veel nieuwbouw en gemoderniseerd.
Ergens vind ik dat zonde. Ondanks dat het soms lijkt dat het armoedig en vies lijkt/is, hoort het bij dit land en deze mensen. Onze standaarden, onze normen/waarden zijn anders maar wil niet zeggen beter. Tja, hygiëne is zeker wel een punt maar vroeger aten wij ook ons snoepje op als het op de grond gevallen was, nu zijn we daar te bang voor om iets op te lopen (niet dat ik hier mn snoepje van de grond zou eten…. ;-)).
Het leven is hier zo anders, zo niet te vergelijken met ons leven thuis. En is ook niet te beschrijven in een blog. Je moet, met zoveel dingen, het zelf beleven, proeven, ruiken, voelen en zien….zoals:

 De chaos op de wegen

 Het getoeter van de tuktuks etc

 De net niet aanrijdingen….

 De lucht van curry in de vroege ochtend

 De hoeveelheid aan groen

 De hoeveelheid van vuilnis tussen het groen….

 Het geluid van de vogels en apen

 De hitte, het stof en regenbuien

 De heerlijke rioollucht

 De glimlach van de mensen

 De mooie reservaten

 De vele tempels

 De combinatie van het boeddhisme, hindoeïsme, de islam en het katholieke geloof

 De hoeveelheid mannen op straat….

 Het (her)gebruik van producten. Wat je niet allemaal met een koningskokosnoot kan doen en maken

 De eenvoud

 De muggen, kakkerlakken en gekko's

 Het Lion bier en de arrack (weri wena)

 Het heerlijke zoete fruit

 De eekhoorns

 De hutjes van leem, hout of golfplaten

 De boomhutten om te kunnen waarschuwen voor olifanten

 De mensen zonder brillen en/of kale hoofden

 De bijzondere toiletten

En nog veel meer. Ja….ook dit land was een bijzondere ervaring en een absolute aanrader!!! Tot de volgende reis....