Sri Lanka - Negombo, Anahadhapura, Sigiriya

11 maart 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Dinsdag 6 maart
Nog maar een kleine 2 maanden geleden dat we besloten op reis te gaan. Meestal plannen we een verre reis wat langer van te voren maar nu was het redelijk spontaan. Sowieso besloten een georganiseerde reis te doen en niet al te lang. Er staan nog een aantal landen op ons verlanglijstje maar voor dit moment vielen die af. En bij eens kijken op internet kwamen we een reis naar Sri Lanka tegen en waren we verkocht.
Uiteindelijk een 15 daagse rondreis geboekt via de ANWB. Na het nodige papierwerk te hebben geregeld, zoals het visum en legalisatie van medicatie via diverse instanties in Den Haag, konden we de koffers gaan pakken en vertrokken we dinsdag naar de traan van India.
Om 10u thuis weg, 1115u Schiphol, 1430u met Emirates, de A380, naar Dubai, daar 2 uurtjes wachten (althans eerst trein en veel lopen voordat we eindelijk bij de andere gate waren….), en met de 777 verder naar Colombo.

Woensdag 7 maart
Op woensdagochtend kwamen we om 0830 uur aan en nadat de koffers er waren, we uiteindelijk door de visum/paspoort controle waren, hebben we de groep ontmoet.
We werden opgevangen door onze reisleider Nalin, een Srilankees die 10 jaar in Nederland heeft gewoond. De andere 27 Nederlanders zijn voornamelijk 50+ers (de meeste pensionada's) dus wij zijn veruit de jongsten (ook wel weer eens fijn…..).
Nadat iedereen gepind had (de rij was hier misschien nog wel langer dan bij de douane), gingen we de bus in. Na een goed uur rijden kwamen we aan in ons hotel in Negombo. Prima hotel en nette kamer waar we even konden bijkomen van de reis, want de dag ging nog wel even duren.
Bij een temperatuur van zon 35gr wilden we graag een verfrissende duik nemen. Zowel de Indische oceaan als het zwembad waren alles behalve verkoelend dus gelukkig was de douche wel koud….
Om 16u vertrokken we weer met de bus. We reden weer terug richting het vliegveld en iets verder om een boottocht te gaan maken. Een klein uurtje varen door een stukje ‘jungle' en afsluiten met een prachtige zonsondergang. Na deze relaxte tocht konden we aanschuiven voor een BBQ. Er werd door locals gekookt en muziek gemaakt. Voor het eten moesten de vrouwen de olielampen aandoen. En tijdens het eten mocht er geen gebruik worden gemaakt van bestek, alleen de rechterhand (best ff wennen met rijst…). Natuurlijk moest de lokale drank, arrak, ook even geproefd worden naast hét bier van SL, een Lion.
Rond 21u gingen we weer terug naar het hotel. In de bus was het al aardig stil want zo’n nacht overslaan en reis is best vermoeiend. Niet meer naar de bar maar direct het bed in want om 06u zou de wekker gaan.

Donderdag 8 maart
Om 06u de wake up call. Gelukkig erg goed geslapen dus dat was prettig na een nacht overslaan. Om 0730u vertrek na het gezamenlijke ontbijt. Het zou vandaag een lange reisdag worden met zo'n 5u in de bus.
Onderweg al genoeg te zien van het leven in SL. De krakkemikkige huisjes, de schoolkinderen in uniformen, de blote voeten, de uitgestalde (en vol gestampte) winkeltjes en het chaotische verkeer. De warmte viel even minder op vanwege de airco in de bus, maar de natuur kwam in ieder geval erg tropisch over. Stoffig, groen, palmen, kokosnoten, rijstvelden, bananen en nog veel meer.
Een stop werd gemaakt bij een hindoetempel. Daar even rond gelopen en de vele beelden en pracht en praal (of kitsch voor sommigen) bekeken.
De volgende stop was om de Ceylon te proeven. Tot 1972 was de naam van SL Ceylon. Inmiddels bekend vanwege de Ceylon thee. Snel in winkeltje wat fruit en water gehaald voor wat vitamines en een fles arrak tegen de bacteriën….
Door naar de lunch in Anahadhapura. Uitgebreid lunchbuffet in een net restaurant. Voor mij zijn de currys redelijk pittig dus ik hou het wat ‘veiliger' maar het eten is goed verzorgd/smaakvol. In de bus nog een klein stukje naar een prachtig hotel net buiten de stad. Een oud hotel met een park eromheen.
Na een welkomstcocktail en verfrissend doekje werden we naar de kamers gebracht. Ons huisje lag achterin het park, in een oase van rust. Naast ons huisje lag een natuurgebied waar je diverse vogels en apen kon spotten en als je geluk had, wilde olifanten. Die olifanten hebben we niet gezien maar we hadden wel het geluk een grote jongen te vinden in onze badkamer…..m’n vriend de kakkerlak.
Pat was even gaan liggen, ik direct naar het natuurgebied om wat beesten te fotograferen. Het duurde niet lang of de rest van de bus kwam oom dus toen was het gedaan met de rust. Nog even naar het zwembad dan maar teveel afgeleid door de apen, eekhoorns en prachtige natuur dus nog maar een rondje met het fototoestel.
Na een verfrissende douche, zonder kakkerlak want die was zoek, weer naar het begin van het park waar het restaurant was. Weer een prima buffet en na het eten nog even een drankje in de bar met zn 6en. Bij terugkomst in de kamer was de kakkerlak ook weer aanwezig dus niet echt rustig naar de wc snachts….

Vrijdag 9 maart 2018
De wekker klonk weer om 0615u. Nog even naar het meer om te kijken of er nog meer wildlife te spotten was maar het was nog rustig. Na het ontbijt om 08u weer in de bus om 3 tempels te gaan bezoeken.
De eerste was kortbij. Een oude tempel waarvan ik even de naam kwijt ben…. Mooi maar we vonden het niet super bijzonder. Vervolgens gingen naar een plaats waar 2 tempels bij elkaar lagen. De eerste was om een zeer oude heilige boom staat, de Bodhi boom. Dit is een pelgrimsoord voor boeddhisten. Ook wij hebben middels een armbandje een zegening gekregen (uiteraard voor een paar roepies).
Na deze plek door gegaan via een soort van boulevard naar de andere tempel, een stupa. Onderweg veel apen en een processie. De stupa is de witte dagoba van Ruwanwelisaya. Een rondje eromheen voor geluk en weer terug naar de schoenenverzamelplaats.
Inmiddels was de temperatuur al flink opgelopen en aangezien we dachten zo weer terug bij de bus te zijn, lag het water en de zonnemelk nog in de bus. We hadden dus een gezond kleurtje en flinke dorst. Gelukkig snel even een tussenstop voor een verfrissend drankje en door naar de safari.
Uit de bus en in een jeep waar we met zn 5en achterin zaten. We moesten nog een stukje rijden naar de ingang van het natuurreservaat en na een snelle plaspauze in de file van jeeps. Na een pittige Srilankaanse massage zagen we de 1ste olifant. Erg lastig foto’s maken aangezien de chauffeur niet ging stoppen. Na de volgende bocht snapten we waarom…. De olifanten komen ronden dit tijdstip bij het water drinken en er stonden wel zo'n 100 van deze imposante dieren. Ook pelikanen, waterbuffels en een zee arend kwamen we onderweg tegen.
Er stond echt een enorme rij aan jeeps maar gelukkig gingen de olifanten hun eigen gang en werden ze niet belemmerd door onze aanwezigheid. Na de nodige klikmomenten gewoon gezeten in de jeep en genoten van het uitzicht. Prachtig om deze beesten op deze manier te kunnen zien. Op de terugweg kwam er nog eentje vlak naast ons uit de bosjes, een leuke ‘verrassing’.
Op de terugweg heerlijk genoten van het uitzicht en de frisse wind en we werden weer terug gebracht naar de bus. Rond 1830u kwamen we aan in het hotel. Het was net donker dus konden niet echt zien waar we terecht waren gekomen.
Het resort is in ieder geval ruim opgezet en de huisjes zijn ook ruim en netjes. Even snel op de kamer een douche en omkleden en naar het restaurant voor een hapje en drankje. Rond 22u weer op de kamer en in een prima bedje slapen.

Zaterdag 10 maart 2018
Wake up call om 0620u en om 0730u vertrek naar Sigirya rock oftewel de leeuwenrots. Deze zouden we gaan beklimmen. De rots, waar een koning vroeger een vesting op gebouwd had, is 200mtr hoog en is te bereiken middels 1860 treden.
Voordat we bij de rots aankwamen waren er mooie oude tuinen met romeinse invloeden. Het 1ste gedeelte van de beklimming ging naar de fresco's, muurschilderingen van ‘de wolkenmeisjes'. Over de beklimming was ik nog in twijfel aangezien ik niet zo’n fan ben van ‘oude trappen op hoogte'. Uiteindelijk mee verder gegaan naar het midden van de rots waar de trap tussen de poten van de leeuw begon.
Na flink wat tredes en zweetdruppels boven op de berg aangekomen. Zeker indrukwekkend en ik was blij dat ik m’n angst even opzij gezet had. Helaas was het erg heiig/bewolkt waardoor het zicht over de vallei minder goed was. Uiteindelijk begon het zelfs ook nog wat te regenen. Niet erg met deze temperaturen maar wel voor de gladde traptreden. Na te hebben genoten van het uitzicht en de indruk van hoe ze daar zoiets hebben gebouwd, nog een paar leuke foto's.
De afdaling ging redelijk en nadat Pat nog even een cobra om z’n nek had gehangen, zijn we met de bus naar het museum gegaan. Dit museum ging over de geschiedenis van de rots. Na een redelijk snel bezoek, weer terug naar het hotel waar we om 1130u weer aankwamen.
Verzamelen om 1215 voor de volgende excursie. Na een korte busrit een wandeling door het platteland richting een meertje. Daar met bijzondere bootjes het meer overgestoken. Een soort van catamaran waar de ‘kapitein' al roeiend in de punt zat en wij bovenop een soort tafel. Bij het aanmeren lag de boot nog iets te ver van de kant maar Pat ging de kapitein even helpen. Hij werd daarna uitgeroepen tot held van de dag .
In een klein hutje kregen we een kookdemonstratie van een typische Srilankaanse lunch. Er werd laten zien hoe de rijst verwerkt werd en hoe je een kokosnoot opent en leeg schraapt. Vervolgens werden de groenten voor de curry gesneden op een behoorlijk scherp mes welke tussen de tenen werd gehouden. Uiteindelijk werd alles gemixt, gekookt en gebakken en kregen we een pittige en smakelijke lunch welke we met onze handen mochten eten. Naast het eten kregen we nog een lekkere arrak cocktail.
Inmiddels stonden de tuktuks voor ons klaar om terug te gaan naar de bus. Pat had het geluk dat hij zelf de tuktuk mocht besturen. Rond 15u waren we weer terug in het hotel. Na een drankje in de bar, rondom het hotel even gelopen en nog foto’s gemaakt. Bij terugkomst nog even een drankje, douchen en naar het diner. Daarna nog met diversen in de bar gezeten. Om 0015 naar de kamer want we mochten uitslapen!

Zondag 11 maart
Uitgeslapen tot 0715u….dus er om 08u maar uit. Pat hield het gelukkig iets langer vol. Heerlijk buiten op de veranda gezeten en genoten van alle geluiden en eindelijk aan een reisverslag begonnen. Vandaag een vrije dag dus rustig aan. Om 0930u naar het ontbijt. Daarna ben ik even met fototoestel buiten het resort gaan wandelen. Aan het eind van de weg een groot bord dat je het natuurgebied in zou gaan en op moest passen voor olifanten. Aangezien ik het niet zon goed plan daar in m’n eentje rond te gaan lopen, toch maar weer terug gegaan richting hotel.
Het hotel is ruim opgezet en erg veel groen. En daarmee ook apen, vogels, vlinders, schildpadden en varanen. Heerlijk over het terrein gewandeld en uiteindelijk nog even bij Pat aan het zwembad. Aan het ontbijt ’s ochtends was het plan voor de lunch besproken. Eigenlijk wilde we met een aantal mensen naar een lokaal, niet echt toeristisch, restaurant, maar uiteindelijk ging iedereen mee, dus om 13u stapten we met z’n allen in de bus.
Een klein stukje rijden en ergens prima gegeten. Niet helemaal hetgeen wij bedoelden maar wellicht komt dat nog een andere keer. Als extraatje gingen we nog naar mensen thuis die kokosnoten verkochten en ‘s nachts in een boomhut slapen. Daar wat kokoswater gedronken en in en rondom het huis gekeken.
Om 1610u vlakbij het hotel uitgestapt en een massage geboekt. Even een uurtje relaxen en hoewel de massage niet super was, wel bijzonder om te doen bij de locals. Zeer geolied na een uurtje terug lopen naar het hotel. Even verder relaxen bij het huisje en zo weer een hapje eten.
Ons ‘reisteam' bestaat uit 4 personen. Een reisleider, een gids, een chauffeur en een manusje van alles. De ene spreekt Nederlands en vertelt voornamelijk de huishoudelijke zaken. De gids spreekt Engels en vertelt voornamelijk over de excursies en de geschiedenis.
Toen wij aankwamen in SL was net de noodtoestand afgekondigd ivm een incident in het gebied rondom Kandy. Dit kwam door onenigheid tussen de boeddhisten en moslims. Er werd door de groep wel over geïnformeerd maar er is maar weinig over verteld dus hoe ernstig de situatie is, daarvan hebben we geen idee. Door het incident is social media hier geblokkeerd dus voorlopig even geen FB of WA.
Morgenochtend vertrekken we naar het gebied rondom Kandy dus we zijn benieuwd of we er iets van mee gaan krijgen. Maar als het gevaarlijk was geweest, waren we vast naar een andere bestemming gegaan dus het zal inmiddels wel weer rustiger zijn.

1. Tamara:
    11 maart 2018
    Mooi verslag weer Fem. Je neemt ons een beetje mee op jullie reis. Fijn.
    Fotos zien er goed uit. Volgens mijn is het preachtig daar. Geniet nog.
  2. Heidi:
    11 maart 2018
    Super mooi reisverslag Fem. Fijne vakantie samen.
  3. Marga:
    11 maart 2018
    Mooi Femke kusje van dexter aardbeiplantje heb ik kapot gemaak sorry pa en ma dexter
  4. Gerda:
    13 maart 2018
    Lieve Femke en Patrick. Fijne vakantie maar vooral geniet ervan, als ik het mooie reisverslag lees komt dat vast wel goed!
  5. Miranda:
    14 maart 2018
    Ha Fem en Pat!
    Leuk om jullie verslag te lezen!
    En wat een prachtige foto`s toch weer. Tis net Veghel ;)
    Geniet er nog maar van!
  6. Anita:
    19 maart 2018
    Fantastisch verslag Fem. Geniet er samen van, maar dat zal wel lukken. Knuffels Jos en Anita ps. Dank voor de mooie kaart xx